Tuesday, June 6, 2017

Perjalanan Bisnes Nabi

+  Pada usia 8 tahun Nabi sudah mengambil upah menjaga kambing milik orang kaya. Ini berlaku di kampung semasa beliau tinggal bersama ibu angkatnya.

+  Pada usia 12 tahun Nabi pindah ke Mekah dan tinggal bersama ayah saudaranya yang bernama Abu Talib, seorang trader yang berjaya. Nabi menjadi pembantu Abu Talib apabila beliau pergi berdagang.


+  Pada usia 18 tahun Abu Talib memperkenalkan Nabi kepada Khadijah, seorang investor yang terkenal dan kaya-raya. Khadijah menjadi pelabur yang membolehkan Nabi memulakan bisnesnya sebagai trader.


+  Pada usia 36 tahun Nabi dengan sahabatnya membuka kilang pengeluaran produk daripada kulit.


+  Pada usia 38 tahun Nabi berhenti daripada aktiviti perdagangan dan memulakan kehidupan spiritual, sebagai persediaan menerima wahyu.


+  Pada usia 40 tahun Nabi menerima wahyu pertama sekaligus menjadi Rasul.


+  Antara usia 40 hingga 53 tahun Nabi menjalankan kerja-kerja dakwah sepenuh masa, langsung tidak melakukan kerja bisnes sama sekali.


+  Pada usia 53 tahun Nabi berpindah ke Madinah. Di Madinah beliau menjadi ahli ekonomi yang membangunkan ekonomi Madinah.


.

1 comment:

Syarikat Sdn Bhd

Kos mengurus syarikat sendirian berhad adalah tinggi. Biarpun bisnes rugi, kos-kos pengurusan itu tetap terpaksa ditanggung. Untuk...