Sunday, June 18, 2017

Boleh Kita Mendapat Keuntungan daripada Duit yang Dipinjamkan

Banyak orang bisnes masih keliru apabila kita bercakap tentang hukum-hakam meminjamkan duit kepada orang lain.

Mereka keliru tentang hukum menerima 'keuntungan' daripada duit yang dipinjamkan. Mereka anggap semua keuntungan daripada duit yang dipinjamkan adalah 'riba'.


Lalu banyak orang berpendapat, asal sahaja kita meminjamkan duit, kita tidak boleh mendapat sebarang keuntungan daripada hasil meminjamkan duit itu. Kata mereka, jika kita mendapat keuntungan, hukumnya adalah haram.


Orang yang mengatakan semua jenis pinjaman duit tidak boleh menghasilkan keuntungan kepada si pemberi pinjaman adalah orang yang tidak membuat klasifikasi jenis-jenis pinjaman duit, dan tujuan-tujuan memberi pinjaman duit.


Mereka itu tidak membezakan perkara-perkara di bawah ini:


1.  Ada perbezaan antara:


(a) Mendapat keuntungan dari hasil mengenakan riba. Riba memang haram. Kita tidak boleh mengenakan riba atas duit yang dipinjamkan.


(b) Mendapat keuntungan dari hasil keuntungan perniagaan. Aktiviti bisnes mampu menghasilkan keuntungan. Kentungan bisnes bukan riba.


2.  Ada perbezaan antara:


(a) Memberi pinjaman duit untuk membantu orang yang betul-betul dalam kesusahan, sebagai contoh orang itu meminjam untuk tujuan membeli makanan keluarganya, ataupun untuk membayar yuran persekolahan anaknya.


(b) Memberi pinjaman duit kepada orang yang memerlukan modal perniagaan. Pinjaman jenis ini adalah untuk tujuan membiayai perniagaan si peminjam.


3.  Ada ciri-ciri yang jelas antara antara: (a) riba, dan (b) keuntungan. Yang paling utama adalah di mana riba itu sudah ditetapkan kadarnya.


4.  Ada perbezaan antara:


(a) Memberi pinjaman duit yang tidak berisiko langsung kepada si pemberi pinjaman. Maksudnya, si pemberi pinjaman mendapat keuntungan dengan tidak menanggung risiko langsung. Semua risiko ditanggung oleh pihak yang meminjam. Yang ini hukumnya tidak syariah compliant.


(b) Memberi pinjaman duit yang mempunyai risiko kepada si pemberi pinjaman. di mana si pemberi pinjaman mungkin mendapat keuntungan dan dia juga mungkin menanggung kerugian. Yang ini syariah compliant.


.

No comments:

Post a Comment

Syarikat Sdn Bhd

Kos mengurus syarikat sendirian berhad adalah tinggi. Biarpun bisnes rugi, kos-kos pengurusan itu tetap terpaksa ditanggung. Untuk...